به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، بودجه در سرنوشت اقتصادی هر کشوری نقش کلیدی ایفا می‌کند و صورت هزینه سالیانه دولت به حساب می‌آید، از همین رو دولت حساسیت بیشتری روی تنظیم بودجه دارد و در شاخه تامین منابع باید به‌طور دقیق مشخص سازد که از چه منابعی می‌خواهد بودجه را تامین کند.

در لایحه بودجه باید میزان هزینه‌ها، حجم سرمایه‌گذاری، چگونگی اشتغال‌زایی و اهداف توسعه مشخص باشد. همچنین دولت باید به آثار بودجه در همه حوزه‌ها اعم از دستگاه‌های دولتی، مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان، سیاست‌های اجرایی، نظام تامین، میزان هزینه و ... توجه داشته باشد و بداند که مجموعه آن سرنوشت اقتصادی کشور را مشخص می‌سازد، اما در این میان لایحه بودجه سال ۹۹ در حالی تقدیم مجلس شد که بحث درباره رقم فروش پیش‌بینی شده نفت خام در بودجه سال آینده بالا گرفته و مجلس و کارشناسان ارقام ذکر شده توسط دولت که فروش بالاتر از ۱ میلیون بشکه در روز را ذکر کرده است، شدنی نمی‌دانند.

از دیگر انتقادات تکرار بیش‌برآورد منابع مانند سال ۹۸، بی‌توجهی به اصلاحات مالیاتی و ساماندهی نشدن هزینه شرکت‌های دولتی است.

بیشتر سازمان‌های دولتی، تجاری یا غیر انتفاعی از بودجهٰ‌بندی جهت اطمینان نسبت به اینکه منابع آن‌ها طبق مقاصد و اهداف مدیریت به مصرف می‌رسد و همچنین جهت سهولت در نتیجه گیری از علمیات طبق طرح‌های مدیریت، استفاده می‌کنند.

در سازمان‌های دولتی بودجه‌بندی از اهمیت زیادی برخوردار است چون که بودجه، جهت مصرف منابع عمومی، چارچوب و برنامه ارایه می‌کند.